Thursday 6 May 2010

Mulanya Di Sini...

Member aku kata tulis dalam bahasa Melayu...senang orang nak baca. Iyelah, ni aku story dalam bahasa Mak aku.

Ini rumah di mana aku dilahirkan...No. 96, Jalan Pekeliling, Kuala Lipis, Pahang. Rumah ni kecik je, kat tepi sebuah bukit. Atas sikit dari rumah ni ada kebun getah....tempat aku dengan abang selalu bermain masa kecik. Cari buah getah...buang susu getah orang tu (ahaks!)...cari daun getah...cari kayu api (masa masih guna dapur kayu).....Bila musim kering, aku selalu berangan kononnya kitorang ni dok kat oversea...tengah main snow...sebab masa tu daun-daun getah banyak gurur bila ditiup angin. Sebelah kebun getah tu ada perumahan pegawai-pegawai Polis. Rumah ni dekat dengan simpang nak ke Padang Tengku kalau ke bandar Kuala Lipis dari Raub. Kat simpang tu ada stesen minyak Petronas. Seberang Petronas tu ada tangki air. Seberang bukit ni ada kubur Cina yang besar.

Rumah ni dulu asalnya ada satu bilik je. Kat bilik ni ler aku tidur dengan Wan & kakak sepupu aku. Tok tidur kat ruang luar bilik ni. Dapur rumah ni agak luas...kat tengah dapur ni ada tiang seri. Dulu-dulu Wan guna dapur kayu....Aku selalu tengok dia masak kuih 'love letter' dan kuih bahulu dengan dapur kayu ni. Teringat lagi acuan kuih tu dok tergantung je kat dinding dapur. Bontot kuali semuanya hitam legam kena kayu api. Tu dah tak leh nak 'garaih' dah tu. Masa Wan memasak, aku tidur dalam buai tali yang dia beli kat Mekah. Masa tu aku tak sekolah lagi.... Toilet kat luar rumah...jauh gak ke belakang. Kalau nak termembuang memalam buta, memang kena berteman. Sapa tau ada apa kat celah-celah pokok tu kan. Heh! Kekadang sebab takut nak pegi, orang yang meneman pun takut nak pegi...terpaksalah tangguh sampai esok pagi.

Lepas tu diorang renovate dapur tu jadi besar sket. Toilet dengan bilik air dah buat kat dalam. Pergghhh...legalah sket. Tambah dua bilik...satu untuk Mak & Abah, satu lagi untuk aku & abang. Tapi tangga ke dapur tu tetap maintain. Kolam mandi besar...selalu ler aku belajar berenang kat dalam tu. Pernah terkantoi sekali, lepas tu serik tak buat lagi, sebab dah kena sebat.

Walaupun ini rumah kampung, tapi rumah ni bukan ler macam rumah Pahang yang lain...bertiang tinggi. Rumah ni tiangnya rendah je. Cuma bumbungnya tinggi. So tak de ler nak buat buai ke, pangkin ke apa kat bawah rumah ni. Anyway pun...tetap menjadi tempat kitorang main. Selalu masuk bawah rumah ni cari 'bubuk'...ulat putih yang orang sekarang buat ubat resdung tu. Kekadang main nyorok-nyorok....

Dulu-dulu orang tak tau pun kat lereng bukit ni ada rumah sebab penuh dikelilingi pokok especially pokok rambutan. Macam-macam jenis ada. Yang paling best tentulah rambutan gula batu. Tapi pokoknya jarang berbuah. Bila berbuah pun tak berapa banyak. Pokok cempedak...pokok durian...pokok kuini (yang besar dan rendang)...pokok manggis (yang tak pernah berbuah)...pokok rambai...pokok limau purut...pokok salak...pokok mangga...pokok kelapa sawit pun ada! Tiap kali musim buah aku & abang akan meronda keliling rumah tengok mana yang tengah berputik, mana yang dah nak masak, mana yang tengah berbunga...pas tu balik report kat Tok. Pokok durian tu kena bagi special attention sebab bila dia jatuh selalu bergolek kat jalan besar. Selalu jugalah kena pau dek orang yang lalu kat jalan tu. Lagipun jalan tu memang laluan bebudak balik dari sekolah Clifford ke Batu 1 atau Batu 2. So kalau malam tu dah dengar bunyi keguguran...pepagi lepas Subuh je Tok dah pegi cari. Durian kampung der...memang ler sedap.

Kalau rambutan berbuah, tak yah cakaplah. Tak terhabis der...pokok banyak, buah pun banyaklah. Time ni favourite aku dok atas pokoklah...apa lagi. Berangan jadik Tarzan. Bila dah sekolah, time ni ler ajak kengkawan datang ramai-ramai berpesta buah. Oleh sebab pokok-pokok tu semua kat lereng bukit, kekadang tu tak yah panjat pun tak per. Dok je kat tebing tu dah boleh petik buah. Kekadang kitorang siap bentang tikar bawah pokok tu. Time ni juga ler boleh cari duit lebih. Ikat kecik-kecik...ge hantar kat Kedai Hamzah...kedai kat sekolah Clifford. Jual seikat 20 sen.

Selain dari tu, Tok ada dusun durian kat seberang sungai. Bila musim durian kitorang selalu la ikut dia pegi sana. Dulu-dulu Tok ada sampan, boleh la pegi sampai seberang. Lepas tu sampan dia kena curi dek orang...Tok buat rakit. Aku ingat ada satu masa tu aku dengan Mak & Abah naik rakit tu. Arus deras, jadi Mak & Abah terpaksa terjun masuk sungai untuk nak tolak rakit ke tebing. Aku dah panik sebab tinggal sorang atas rakit tu. Masa tu aku kecik lagi...belum sekolah pun rasanya. Waktu musim kering, tak yah naik rakit pun tak per...boleh 'meranduk' je ke seberang. Tapi kena ke hulu sikit sebab kat situ cetek. Musim buah boleh tambah duit jual durian. Regular customer apek yang jaga kubur Cina tu. Memang rajin dia datang beli durian kitorang.

Kat dusun ni Tok ada pokok durian banyak. Yang jadi rebutan dah tentulah durian tembaga. Pure punya! Tak de kawin-kawin der... Kat sini ada pokok manggis (yang berbuah)...pokok langsat...pokok rambutan ada sikit...dan juga pokok buah taban. Sapa tak tau buah taban...cari-carilah. Buah ni macam buah duku tapi rasanya lagi sedap dari duku. Huuu.... Susah nak dapat, sebab ini buah hutan.

Satu masa tu Tok & Wan buat kebun jagung kat tepi sungai ni. Aku pun ada la juga tolong 'menugal'...tapi selalunya part isi benih dalam lubang je. Satu lubang...tiga biji benih. Jagung yang aku tanam tu selalunya tak cukup isi...rongak! Tok kata sebab ikut gigi aku yang rongak masa tu. Aku pun percaya...Heh! Bila masa menuai, kitorang buat piknik kat situ ramai-ramai. Best...memang best. Balik dari dusun, mandi sungai dulu baru balik rumah. Sungai tu arusnya deras tapi airnya jernih. Bila sepupu-sepapat datang mesti pegi mandi sungai. Sekarang ni...wallahu'alam. Aku rasa nak turun ke situ pun dah tak boleh sebab ada orang korek pasir buat rumah.

Aku dok kat rumah Tok ni sampai umur aku lebih kurang 9 tahun. Rasa macam dah duduk seumur hidup. Kemudiannya pindah ke Jalan Orang Kaya Haji, depan sekolah Wan Ibrahim. Sebab mak aku mengajar kat situ...dapat dok kuarters kerajaan. Tapi rumah kecik ni tetap di hati. Kalau kena marah dek Mak, lari datang sini....

Yang menariknya zaman tu security was not a concern. Kitorang ni nak pegi mana-mana jalan sendiri je. Tak de lak mak ayah nak risau. Handphone pun tak de masa tu. Tapi kitorang boleh pusing Jalan Pekeliling tu anytime (kecuali waktu malamlah). Rumah ni rumah kayu...tak gril pun. Alarm pun tak de. Tingkap rumah tu kekadang memalam pun terbuka luas sebab nak bagi angin masuk. Tak de pun risau ada orang nak panjat ke apa.

Cuma yang aku ingat rumah ni dulu selalu jadik tumpuan cik-cik ular. Takat ular lidi tu memang aku kenal dari kecik. Ular tedung pun pernah...masa tu aku tengah mandi. Tak perasan ular tu dok mengintai dari luar tingkap bilik mandi. Mujur ada Pak Sedara (adik Abah) yang dok dengan kitorang masa tu. Bersilatlah dia dengan ular tu...Mak jerus ular tu dengan air panas. Akhirnya, kalah juga si Tedung. Pelanduk pun pernah gak tersesat ke sini. Samada itu betul pelanduk atau benda lain, aku pun tak tau. Ayam hutan jangan ceritalah...memang port diorang tu. Tok selalu pesan, kalau ada yang pelik-pelik tu jangan ditegur. Bayangkan ler, satu masa tu ada sekor ungka besar bergayut kat pokok cempedak depan rumah tu. Mana datangnya, aku pun tak tau. Aku pun tak berani nak usik.

Sekarang ni semua tu jadi kenangan....yang tak mungkin akan dapat dilupakan. Rumah tu pun dah berubah banyak. Pokok-pokok kat keliling tu dah lama kena tebang sebab ada orang korek tanah tebing tu.....Sekarang ni dah nampaklah rumah tu dari jalan besar.

No comments: