Saturday 15 May 2010

Hari Ini Hari Lahirnya

Hari ini (semalam, actually), Puteri Nur Atiqah bt. Rosli genap usianya 4 tahun. Masih hijau...masih mentah...masih muda...masih kecil. Lahirnya pada jam 4.24 pagi 14 Mei 2006 adalah suatu waktu yang keramat di dalam hidupku. Kelahiran yang dinanti-nanti selama 9 bulan...suatu ciptaan Yang Maha Agung, yang telah berada di dalam perutku dan kukandung selama itu...akhirnya keluar menjenguk dunia. Kelahiran itu yang sebenarnya telah ditunggu sejak dua tahun sebelumnya, suatu rahmat yang tidak terhingga dari Yang Maha Esa.

Hari sebelumnya, aku dah rasa sakit. Contraction yang agak keras dan kerap. Akhirnya kami ke hospital, jumpa dengan Dr. Laila yang manis dan lembut. Aku disuruh pergi ke Labour Room, kat situ aku dipasangkan dengan alat-alatan untuk mengesan jantung baby dan juga mengesan contraction. Tak lama lepas tu Mak Bidan kata Doktor suruh aku masuk wad hari tu jugak sebab contraction dah maksimum cuma 'jalan' belum bukak lagi...masih 1cm. Malam tu mak datang temankan aku di wad. Sepanjang malam memang aku tak leh tidur sebab contraction makin kerap. Tiapkali datang, aku mengucap dan aku berselawat. Lewat jam 3.30pagi aku pegi bilik air. Tak lama lepas aku baring balik nak tidur, tiba-tiba ja air ketuban pecah, habis basah seluruh tilam. Aku kejutkan mak dan mak pun panggil nurse datang. Aku dibawak naik kerusi roda ke Labour Room. Kat situ je ada lebih kurang 5 orang kot...nurse & Mak Bidan. Semua kelam-kabut. Mak Bidan tengok air ketuban aku dah hijau, katanya baby distress (dah membuang kat dalam). Lepas tu diorang bukak semua baju aku...tinggalkan aku terboling-boling kat atas katil tu (teringat pada cerita Mr. Bean dengan ayam belanda dia...lebih kurang macam tu ler rupa aku masa tu dengan perut yang memboyot). Muka Mak Bidan tu serius je, aku pun dah cuak. Dia bersihkan ari-ari aku, masukkan tiub pada saluran kencing dan dipakaikan aku baju OT yang warna hijau pekat tu.

Then Doktor datang check, dia kata kalau nak bersalin normal takut tak sempat sebab pintu rahim masih belum terbuka. So aku kena operate. Dalam pada tu aku dengar nurse-nurse ni dok try call husband aku, tak dapat2. Dia punya voice mail pulak tu bunyi macam orang menjawab telefon, so diorang ni pun dok bercakaplah dengan voice mail dia. At last aku suruh diorang call sorang brader yang tinggal dekat dengan rumah kitorang tu. Masa diorang tolak aku ge OT (Operation Theatre), aku usap-usap perut aku dan aku cakap "Hang on, sayang...everything will be okay" dan tak putus-putusnya aku berselawat. Aku sedar, even in those final moments, things could go wrong...and I don't want to lose this baby.

Kat dalam OT, aku dipasangkan dengan segala macam wayar...meja OT tu flat je...dan aku memang tak suka baring atas katil / meja yang flat macam tu. Then Doktor bius datang, cucuk belakang aku. Aku mintak bius separuh badan je. Tak lama lepas tu aku dah tak merasa apa2 lagi dah...aku dibaringkan dan segala macam kain diorang letak kat seluruh badan aku. Antara dagu & dada diorang letak barrier. Sorang nurse ni datang bagitau "Akak kalau nak tengok operation, akak tengok kat lampu tu". Tapi aku tak berani nak tengok. Doktor Laila datang, ditekan2 pisau kat perut aku, dia tanya "Rasa tak ni?" aku kata aku rasa tapi tak rasa sakit. Tak lama lepas tu aku rasa dia potong perut aku. Tengah dia operate, aku rasa nak muntah...then tak tau la Dr bius tu buat apa. Tak lama lepas tu aku nak batuk. Dr. Laila stop operation sekejap, tunggu aku batuk. Then nurse ni datang cakap "Kak, baby dah nak keluar...akak boleh tengok kat lampu tu". Masa tu baru aku tengok dan aku nampak Dr pegang kepala baby...hanya sebesar tapak tangan dia. Ya Allah...itulah benda yang aku dok kandung selama ni, yang selalu bergerak2 dalam perut aku...yang aku tunggu2 selama ni. Aku mengucap syukur kepada Allah. Doktor bius tu (seorang lelaki) tolong Qamatkan.

Bila dia dah dikeluarkan, aku dengar suara tangisannya memecah kesunyian. Airmata tak dapat dibendung saat aku mendengar suaranya. Allahu Akbar...Maha Besar Engkau Ya Allah, yang telah menciptakan dan mengurniakan aku pemberian yang seindah ini. Dr. Laila kata "Dia cakap Happy Mother's Day"...sebab kebetulannya 14 Mei 2006 (Ahad) adalah Hari Ibu. Ya Allah...itulah hadiah paling berharga untuk seorang ibu! Bila nurse dah siap bersihkan dia, nurse tu bawak dia datang kat muka aku. Aku bagi salam pada dia & aku cium pipi dia. Lembut!!

Bila dah selesai, diorang tolak aku balik ke wad. Mak dok tunggu, muka dia berseri walaupun aku tau dia agak risau. Maklumlah...cucu pertama. Husband aku pun dah ada kat wad, pukul 5 pagi baru dia tiba. Tertidur, katanya. Aku faham, sebab dia balik dari hospital malam tu pun dah pukul 12 lebih. Sepanjang hari tu aku menggigil...nurse kata itu effect dari ubat bius. Dan sepanjang hari tu juga aku tak boleh bangun sebab sakit yang amat sangat. Sorang nurse ni datang check salur kencing, katanya air kencing aku pekat. Dia suruh aku minum air banyak dan suruh aku bangun berjalan2. Gila! Aku nak angkat kepala pun terasa otot kat perut aku tu menyiat-nyiat..pedih yang teramat sangat, dia suruh aku bangun berjalan2...?? Aku nak batuk pun terasa siksa.

Lewat petang tu baru aku dapat tengok anak aku. Wajahnya putih melepak...dan bulat. Matanya dah terbuka, hitam, bulat. Husband aku dah pegi 'check' dia dulu...tengok cukup tak kaki tangannya. Heh! First time aku pegang dia dalam dakapan aku, tak dapat nak dibayangkan bagaimana perasaan aku masa tu. Gembira, bersyukur, lega, sayu, bangga, semua bercampur-baur. Dan pertama kali aku menyusukan dia...terasa macam aku ini adalah pelindung baginya. She was so small and tender.

Dua hari aku di hospital, dua hari tu lah nurse kena datang tolong aku pegi toilet dan kena tunggu aku dalam toilet tu. Masa tu aku dah tak ada rasa segan atau malu lagi. Sakitnya hanya Allah sahajalah yang mengetahui. Baby terpaksa ditinggalkan sebab ada kuning. Luluh hati aku tengok dia meraung-raung kat bawah lampu UV tu, dengan matanya ditutup dengan kain hitam. Dibogelkan, tinggal pampers je. Masa nak balik tu aku pegi tengok dia, cuba nak susukan dia tapi dia tak nak. Nurse kata dia baru lepas menyusu. Berat hati nak tinggalkan dia kat situ, tapi demi kesihatannya terpaksalah juga.

Esoknya kami pegi hospital sebab aku kena buat follow-up check-up. On the way hospital call bagitau baby dah boleh keluar. Alhamdulillah. Sepanjang jalan tu husband aku tak leh nak bawak keta laju-laju sebab tiap kali keta tu melambung, aku rasa sakit. Itupun perut kena tekup dengan bantal walaupun dah berbarut.

Sepanjang dalam pantang tu aku berterima kasih yang tak terhingga pada mak. Aku jadik sayu...sebab dalam beberapa hari lepas bersalin tu aku jadik macam budak kecik - makan & minum disuapkan, mandi pun mak jiruskan. Dan aku terharu & bersyukur sebab aku masih ada mak. Kalau mak dah tak ada, siapalah agaknya yang nak jaga aku masa tu. Selama 44 hari tu mak yang buatkan aku makanan & mak jugalah yang tolong jaga baby aku. Dua minggu aku tak boleh duduk kat lantai sebab sakit. So all the while aku baring atas sofa je. Baby menyusu cuma 2 minggu tu je lepas tu dia dah tak nak, terpaksalah bagi susu formula. Aku berterima kasih juga pada adik-adik aku Amran & Amir sebab tolong jaga anak aku. Heh. Sebab aku tak ada adik-beradik perempuan, terpaksalah mintak tolong dengan diorang ni. Mujur ler boleh diharap, walaupun lelaki.

Tapi aku seronok masa dalam pantang tu, sebab ada World Cup. Heh! Anak aku ni macam tetau je kan...bila pukul 2 pagi dia jaga, so aku pun jagalah juga nak menyusukan dia. Sambil tu boleh juga tengok bola. Huuu...

Atiqah was a good, happy & bubbly baby. Sejak dalam pantang aku notice dia ni very observant. Eveytime aku baca paper dekat dia, dia pun akan tengok paper tu macam dia paham je. Tak sampai 3 bulan, dia dah pandai mengagah...aku ada ambik video dia 'borak' dengan mak malam sebelum kitorang nak balik Johor. That was so cool. Masa buat kenduri cukur jambul, dia tidur sepanjang masa. Sedap didodoi2kan dengan marhaban tu agaknya.


Dan sehingga kini, aku rasa dia memang sangat memahami aku. Everytime aku menangis, dia akan datang, peluk & cium aku walaupun masa tu dia masih tak paham apa2 lagi. Sekarang ni dia akan tanya "Ummi, kenapa Ummi nangis?". Everyday dia akan datang peluk, cium & cakap "Sayang Ummi. Ummi sayang kakak tak?". At one time, masa tu dia baru 2 tahun, aku marah dia. Masa nak tidurkan dia, dia menangis. Aku tanya kenapa? Dia cakap "Ummi marah kakak". Dia sangat mudah faham perasaan aku. Bila aku marah, bila aku gembira, bila aku bersedih... Dan yang best tu, bila tengok TV. Selalunya dia dengan adik dia tak duduk diam. Tapi aku perasan, bila aku concentrate (ralit, orang Pahang kata) tengok, diorang pun akan terikut ralit sama. Heh.

But I have this to say to my baby: "Kakak, you will always be the apple of my eye, the pain in my neck and the sun and the rain in my life. I love you, I love you, I love you. And I would give my life to protect and to love you".









No comments: