Tuesday 18 May 2010

Allah Maha Besar

Ini aku nak sharing sket pasal kejadian beberapa malam sebelum ni.
Al-kisahnya aku terkurung kat dalam bilik, tak boleh nak keluar. Anak-anak aku yang dua orang tu pulak ada kat luar bilik. Handphone aku pun ada kat luar. Masa tu lebih kurang pukul 9 malam. Tak tau la apa hal, tombol pintu tu walaupun boleh dipusing tapi selaknya tak nak terbuka. Dah jem. Pintu tu pulak jadi ketat, tak boleh langsung nak digegar-gegar.

Lama gak try...siap suruh Kakak tolong buat dari luar. Dah agak lama tak leh jugak, aku pun mengantuk...so aku pun sempatlah tertidur sekejap. Dah terjaga tu, cuba lagi. Tak boleh juga. Aku tau, memang tak de cara lain lagi dah ni. Mesti kena ada orang tolong bukak dari luar. Suruh Kakak ambik kunci bilik kat atas rak buku kat luar tu, dia tak sampailah pulak. Handphone tu pulak ada 'lock'...camana nak ajar dia 'unlock' kalau dia tak reti lagi nak baca keypad tu. Allah...camana nak buat ni.

So aku pun solat. Kebetulan belum solat Isya' lagi... Lepas solat aku pun bermohon pada Allah supaya tolong keluarkan aku dari bilik tu dan kesiankan anak-anak aku kat luar tu. Bila dah siap, aku diilhamkan untuk ambik cota yang tergantung kat tingkap bilik (sebelum tu tak terpikir pun nak guna cota tu)...dan without thinking, pecahkan tombol pintu tu. Rafique meraung-raung kat luar sebab takut bunyi kuat tu. Selak pintu tu masih juga tak tertanggal walaupun tombol tu dah ranap aku kerjakan. But at least...syukur Alhamdulillah...Kakak boleh hulur handphone kat aku melalui celah lubang tu! So aku dapat call husband aku, yang kebetulannya dah habis kerja. Masa tu dah tengahmalam rupanya! Patutlah Rafique menangis-nangis suruh aku keluar. Dia ingat aku sengaja tak nak bukak pintu bilik tu.

Dia sampai rumah lebih kurang pukul 12.40pagi. Macam-macamlah kitorang buat untuk nak bukak pintu tu...akhirnya lebih kurang pukul 2.16pagi barulah pintu tu boleh dibuka. Dan aku mintak maaf sangat-sangatlah pada jiran aku sebab gerenti tidurnya kurang lena malam tu with all those rackets. Syukur Alhamdulillah.....Allah Maha Besar yang memberi aku pertolongan dan yang memakbulkan doa aku dalam jangkawaktu yang singkat macam tu.

Inilah rupa pintu bilik setelah di'kerja'kan:


No comments: