Tuesday 25 May 2010

Apa Hobi Anda (Bhg 2)

Assalamu'alaikum,
Nah...kali ni aku nak kongsi tentang satu hobi yang aku dapat secara 'tidak sengaja'. Hobi ni ialah mengumpul benda...ahaks! Bukan mengumpul besi buruk... Tengok je la kat bawah ni.



Kumpul Stem...Hobi aku yang pertama dah tentulah mengumpul stem. Ini pun aku start bila Pak Ngah (arwah) aku selalu pegi oversea & hantar poskad kat aku. Kekadang dia hantar surat & stem dari oversea tu. Then kakak sepupu aku belajar kat US dan abang aku belajar kat UK, selalu gak hantar surat / poskad. Stem-stem tu semua aku kumpul. Ini buku stem aku yang pertama....


Ini 'buku stem' aku sekarang. Semua stem tu aku tampal dalam satu buku nota macam ni.

Koleksi Sampul Surat Pertama... Aku tak ingat sejak bila aku start mengumpul sampul surat ni. Tapi sekarang ni bukan je sampul hari pertama, sampul hari kedua, ketiga semua pun aku kumpul juga. Kalau ge hotel, mesti aku ambik dia punya sampul surat... Yang best tu, ayah aku pun support hobi aku ni. So kalau dia ge post office mesti dia belikan sampul surat hari pertama ni, kalau ada.

Koleksi poskad. Asalnya koleksi ni dari Gila-Gila la...aku dulu memang peminat setia, tak pernah miss beli majalah humor satira no. 1 negara tu tetiap bulan. Dan diorang pun tetiap bulan ada je 'hadiah' istimewa. Poskad yang ada dalam gambar ni adalah koleksi burung & ayam hutan oleh Jaafar Taib. Termasuklah poskad yang aku beli masa aku ge London dulu.

Koleksi sampul duit raya. Idea nak kumpul sampul duit ni datangnya bila aku tengok sampul duit ni cantik-cantik tapi sayang, bila dah diambil duitnya, budak-budak koyak dan buang je sampul ni. So aku kutip & koleksikan. Semua ni aku tampal dalam fail Clear Folder. So kalau korang datang rumah aku, tengok ada fail macam ni, janganlah segan-segan nak selak. Bukan ada sijil-sijil aku kat dalam tu ya...

Yang ini koleksi caca-merba. Start off dengan door gifts yang aku dapat masa annual dinner company. Daripada situ, sikit-sikit aku mengumpul. Macam-macam ada...kipas tangan, pen, jam meja & jam tangan (yang dah kiokk), alas gelas, bekas pensil dan bermacam lagilah. Tin Holland yang nampak dalam gambar ni ialah tin coklat yang memang sengaja aku beli sebab nakkan tin tu.

Fridge Magnets...ini pun mula asalnya aku beli yang Garfield "Why put off until tomorrow what you can eat today". Heh. Then bila ge jalan ke mana-mana aku beli. Sejak beberapa tahun kebelakangan ni jadi lebih aktif sebab aku dapat peluang untuk pegi banyak tempat, then kakak2 sepupu aku pun ada gak bagi aku souvenir...and lately ni ada lak sorang kawan aku yang dah tau hobi aku ni, yang akan belikan aku magnet ni bila dia ge oversea.

Mug... Aku start mengumpul mug ni bila aku beli mug Garfield kat Subang Parade bertahun-tahun yang lalu. Lepas tu aku dapat pulak mug free. Then bila ge memana aku tengok diorang jual mug sebagai souvenir, so aku pun beli. Aku tak kira lak dah berapa banyak mug yang aku ada tapi almari 4 tingkat ni memang dah penuh dengan mug.

Itulah antara koleksi yang aku ada. Kakak sepupu aku yang sorang tu hobi dia mengumpul koleksi loceng...kebanyakannya loceng seramik. Yang sorang lagi suka kumpul magnet fridge jugak... Dan aku tau ada orang suka kumpul barangan antik, ada yang kumpul barangan seramik, barangan tradisional, ada yang bercitarasa mewah kumpul barangan berjenama, ada lak yang suka kumpul VCD/DVD...dsb. Terpulang pada minat masing-masinglah.

1 comment:

Ejen 010 said...

ada pulak sampul surat hari kedua, ketiga ye...hehehee...