Saturday 25 September 2010

Al-Kisah Kisah Dongeng Mat Jenin

Aku tak tau la samada generasi-generasi 80an ke atas pernah dengar tak kisah-kisah dongeng Pak Pandir, Lebai Malang, Si Luncai dan juga Mat Jenin. Mungkin ada yang pernah dengar dan mungkin juga ada yang pernah mendengar simpulan bahasa macam "Angan-angan Mat Jenin" dan "Si Luncai terjun dengan labu-labunya".

Baru-baru ni aku terbaca dalam satu suratkhabar...(dah lupa la pulak suratkhabar apa)...PM kita cakap "Jangan berangan seperti Mat Jenin". For once, aku tak setuju dengan saranan 'Orang No. 1 Negara' tu. Satunya, sebab aku rasa kisah pasal Mat Jenin tu tak lengkap. Keduanya, sebab bagi aku kisah Mat Jenin tu cuma satu Mitos.

Tak Lengkap
Sebab apa aku kata kisah Mat Jenin tu tak lengkap? Sebab dalam kisah tu, kononnya Mat Jenin mati jatuh pokok bila dia berangan terlebih sangat. Der...kalau Mat Jenin tu mati, macamana si pencerita tu tau yang Mat Jenin dok berangan kat atas pokok tu? Dan lebih lagi, macamana si pencerita tu tau APA yang diangan-angankan oleh Mat Jenin?

Ini maknanya Mat Jenin tu sebenarnya tak mati, der. Mat Jenin tu hidup lagi. Malah, dia tak jatuh pun dari pokok kelapa tu. Lepas dia berangan, dia tersedar dari angan-angan dia, lepas tu dia terus turun dari pokok tu untuk merealisasikan angan-angan dia tu. Tak lama kemudian, Mat Jenin jadi saudagar kelapa yang paling gah kat tempat dia....sampailah dia jadi kaya-raya.

Satu Mitos
Kisah Mat Jenin tu cuma satu mitos untuk nak mengelakkan kita...orang-orang Melayu ni, dari menyimpan cita-cita yang tinggi dan memajukan diri. Namanya kisah dongeng.... Dongengan sapa? Dongengan orang-orang yang tak nak orang-orang Melayu ni maju.

Cuba kita pikir...apa salahnya kalau kita berangan-angan? Tak salah, kan? Nak berangan jadi angkasawan ke, Mufti ke, Ahli Majlis Fatwa ke, usahawan yang paling kaya di Malaysia ke... Itu hak kita, apa. Minda kita ni adalah hak kita. So, buatlah apa yang kita nak dengan minda kita ni. Beranganlah...bermimpilah... Cumanya, bila kita dah berangan tu...kita kena usahalah untuk nak capai angan-angan kita tu.

Betul tak?? Lu pikirlah sendiri....(bak kata Nabil).


No comments: