Sunday 18 July 2010

Pelajaran (Education) - Bhg. 4


Form 1. Guru kelas tu namanya Ms Tan (masa tu la...dia belum kawin lagi)


Form 1 - Form 3

Sekolah Menengah Perempuan Methodist (MGS Menengah) ni seberang jalan je dengan MGS Rendah. Dan sekolah ni cuma takat Form 3 je. Lepas tu student semua kena bertebaranlah ke sekolah-sekolah 'co-ed' yang berdekatan. Tengku Kudin, Sekolah Syahbandar, Sekolah Mahmud, sekolah Sains...ikut ler mana yang mak ayah nak antor lepaih tu.

Form 2 - Ms. Boh Ai Lan

Whatever it is...time kat MGS Menengah ni pada aku adalah time yang paling gila sepanjang hayat aku bergelar seorang murid sekolah. Dah la sekolah tu semuanya pompuan...time tu la tengah mencari identiti diri. At last, aku jumpa identiti aku - seorang Tomboy yang bercita-cita nak jadi seorang Sasterawan (kes krisis identiti la ni). Ha ha.

Form 3 - Nama guru kelas tu Mrs. Chew...no.7 dari kiri.

Tapi masa kat MGS ni la aku dapat banyak hadiah untuk penyertaan ko-kurikulum. Aku dapat hadiah untuk pertandingan bersyair, pertandingan berpidato bahasa Inggeris & bahasa Malaysia, pertandingan nyanyian (Kelab Bahasa Cina lagi!) dan juga pementasan untuk setiap tingkatan. Untuk pertandingan bersyair, berpidato & nyanyian...selalunya aku kalah pada member sorang ni; nama dia Nur Sham Amir Hussin. Walaupun dia baru je masuk sekolah tu (bukan dari MGS Rendah), aku pun tak kisah...sebab dia memang best.

Persatuan Puteri Islam - Ustazah Hajah Hafsah yang selalu sabar dengan kerenah kitorang.

Dalam bab sukan, tak silap aku acara padang kureng sket...sebab sekolah ni tak de padang balapan. Dia cuma ada padang rumput untuk game Netball je. So aku aktif dalam Netball la masa ni. Sampai kena marah dek mak, sebab dah Form 3 pun aktif Netball lagi, padahal nak exam SRP. Sekali tu ada pertandingan Jogathon...jauh gak beb, dalam 5 km. Aku bangga sebab aku berjogging tanpa henti. Itupun aku kalah gak dengan member baik aku namanya Ramnah. Hmmm...dengan dia ni memang aku tak pernah menang kalau bab lari-lari neh.

Form 2 - with my closest buddies. Ruhani no.3 dari kiri baris tengah - yang selalu buat kelakar. Tengok member Kaisara yang kelam-kabut dalam siri Kaisara tu, teringat kat kat dia.

Kenangan yang memang tak boleh aku lupakan sepanjang belajar kat sini:

1. Masa Form 2 - kena marah dek Ms. Boh sebab aku & two others, bergaduh dengan budak dari Kelas C. Gaduh bukan sebab apa, kitorang suspek budak-budak tu buat tak senonoh dalam kelas, waktu petang, sebab diorang kunci pintu kelas. Bila kitorang suruh buka, diorang tak nak buka. Mungkin sebab kes tu, Kelas aku kalah dalam pertandingan persembahan esok harinya. Padahal semua dah praktis bagai nak rak - kitorang buat tarian 'Eiderweiss'.

2. Masa Form 2 gak - first time aku datang bulan (dengan tak malunya nak cerita gak neh). Tapi time tu cuti sekolah. Oleh sebab mak pun tak pernah ajar apa-apa...aku pun dah panik. Dalam kepala nak pegi jumpa Cikgu Kaunseling je, bila bukak sekolah nanti. Tak jadi, sebab kakak sepupu aku tolong explain. Heh. Bera je muka aku masa tu. Punya la innocent.

Form 3 - Lepas game Netball


3. Masa Form 2 lagi - Ustazah Hajah Hafsah, yang mengajar subjek Agama, pernah tanya "Siapa yang tak suka dilahirkan sebagai perempuan?". Boleh kata 3/4 kelas angkat tangan.

4. Masa Form 3 - Ms. Tan pernah marah kitorang buat bising masa beratur kat luar kelas. Dia kata sepatutnya kitorang ni semua berlagak macam 'pompuan' (ladylike) bukannya 'lelaki'. Dia ingatkan kitorang, next year (Form 4) akan pegi sekolah campur...so kenalah jaga tingkahlaku. Lepas tu dia nak ajar tentang 'reproductive system'...semua cakap tak nak. Dia tanya siapa pernah baca buku Mills & Boon (novel romen2 yang tengah top masa tu); adalah 3 orang yang angkat tangan. He he.

5. Masa Form 3 gak la - Final untuk exam SRT (Sains Rumahtangga), aku kena masak resipi nasi goreng. Bila dah siap, Puan Raja Esah (Cikgu SRT) panggil Guru Besar & staf admin sekolah datang untuk testing. Ada ke sorang kerani lelaki ni kata nasi goreng aku hangit! Aku jawab balik "Ini bukan hangit la...ini namanya garing!".

Form 3 - Dengan Mrs. Chew lepas Sambutan Hari Guru

6. Untuk kelas SRT, aku kena partner dengan sorang member namanya Che Norhaslina. Tapi kitorang selalu terlupa nak beli alat-alat untuk memasak. Selalu la kena pinjam dengan orang lain.

7. Masa Form 3 - Abah suruh aku pakai tudung...which aku tak berapa suka sebab mak dah buatkan skirt putih prefect untuk aku. Tapi tak boleh nak protes. Tu kalau protes, memang cari nahas namanya.

8. Masa Form 3 gak la aku start pakai specs. Itupun bila Ms. Tan suruh semua murid pegi check mata.


Ini geng kamceng aku. Totally awesome & crazy lots.


9. Dalam pada dok selalu kena marah dek mak sebab asyik berNetball je...aku dapat juga score 10 Aggregat untuk SRP. Hu hu hu.

10. Dan dalam pada selalu dimarah Cikgu sebab nakal, kitorang baik juga dengan Cikgu-Cikgu tu semua especially Puan Raja Esah (yang mulanya garang giler)...siap pegi beraya ke rumah dia kat atas bukit Taman Abu Bakar; Ustazah Hajah Hafsah (yang mengaku kitorang ni macam anak-anak dia. Padahal masa tu dia belum kawin pun lagi); Ms. Boh (yang menangis pada hari perpisahan bila dia nak tukar ke tempat lain sebab mengikut bakal suami dia).

Bersambung...

Akan Datang: Sekolah Menengah Mahmud

No comments: