Friday 9 July 2010

Pelajaran (Education) - Bhg. 2



Darjah 1 - Darjah 6

Ini la masa keemasan aku. Masa yang paling aku enjoy... Masa aku bersekolah di Sekolah Rendah Clifford, Kuala Lipis. Sekolah ni dekat je dengan rumah arwah Tok aku di Jalan Pekeliling tu. Jadi most of the time aku jalan kaki je ge sekolah, dengan Abang. Kadang-kadang arwah Tok hantar dengan keta 'Beetle' dia. Zaman dulu security was not a major concern. Sebab tu ler mak & ayah aku tak kisah pun kitorang jalan kaki je ke sekolah.

Bila kitorang dah pindah keluar dari rumah arwah Tok tu, kitorang tinggal kat 'Pintu 10'...satu kawasan perumahan untuk pekerja kerajaan di Jalan Orang Kaya Haji. Dinamakan 'Pintu 10' sebab rumah-rumah kat situ berkembar dua dan ada 10 buah rumah je, jadi sepuluh pintu ler. Rumah ni lebih dekat la dengan sekolah. Lagipun, ramai kawan-kawan baik aku yang tinggal di Bukit Kerani akan lalu ikut situ untuk pergi & balik sekolah.

Oleh sebab aku dah biasa di sekolah tumpang, maka bila aku masuk Darjah 1, aku tak rasa takut. Mak aku yang dok terintai-intai kat tingkap tu pun aku suruh balik. Dan aku ingat lagi, kawan pertama yang duduk sebelah aku...Tan Chee Koon, namanya. Anak seorang Doktor Haiwan.


So bila aku tengok iklan yang diarahkan oleh arwah Yasmin Ahmad 'The Love Story of Tan Hong Meng" tu, aku teringat kawan aku ni. Kitorang tak de la bercinta..but we were good friends. Dan aku rasa sejak Darjah 1 sampai la ke Darjah 6, aku sekelas dengan dia. Hmmm...aku ni bukan la bijak sangat tapi Alhamdulillah, aku selalu ada kat Kelas A. Beberapa kali gak la dapat hadiah kecemerlangan..most of the time, buku cerita la.

Aku ni agak nakal gak la kat sekolah. Tapi tak leh nak nakal sangat sebab mak aku pasang 'spy'. Selain dari Abang aku, cikgu-cikgu kat sekolah tu semuanya kenal mak & ayah aku. Maklum ler, sama-sama cikgu! So apa yang aku buat masa kat sekolah, balik rumah je mak aku dah dapat berita.

Aku rasa masa aku belajar kat sini ler aku diberi pendedahan awal tentang konsep 1Malaysia...sebab kawan-kawan aku ramai yang berbangsa Cina, India, Benggali dan Serani. Melayu tu dah tentulah kan. Dari situ jugalah aku banyak berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris. Selain dari tu, mak & ayah aku tak pernah larang aku masuk apa-apa acara kat sekolah - tarian ke, pementasan drama ke, nyanyian ke, berpuisi ke...mahupun sukan. Ini semua menjadikan aku seorang yang lebih berkeyakinan diri.

Bab Sukan ni, aku ada lemah sket. Sebab yang aku pandai cuma acara padang. Yang lain, hancus. Bukan apa, kat rumah aku selalu kalah dengan Abang aku tak kiralah dalam permainan badminton ke, carrom ke, chess ke, dam haji ke. So semangat aku untuk nak maju dalam bidang-bidang tu jadi kureng sket la. Tapi dalam acara padang...aku terer bab Lompat Jauh dengan acara balapan. Dalam acara balapan ni, saingan sengit aku ialah sorang budak pompuan namanya Nor Azah Ishak. Dia ni kalau bab lari-lari memang ler selalu No.1. Aku tak kisahlah sebab kitorang dalam rumah sukan yang sama - Bartlett.

Ada beberapa kenangan masa belajar kat sini yang aku masih ingat:

1. Kawan aku yang pertama tu la...yang namanya Tan Chee Koon tu. Aku pun dah tak tau dia ada kat mana sekarang ni.

2. Tak ingat masa darjah berapa...aku main kejar-kejar waktu rehat. Tetiba aku terjatuh atas batu kerikil warna merah yang memang banyak kat depan sekolah tu. Lutut kiri aku luka. Sorang Cikgu pompuan datang dan rawat aku. Dia balut luka aku tu dengan kain. Bila balik rumah, kain tu dah melekat pada luka tu. Masa mak aku cuba nak tanggalkan, sakitnya bukan kepalang. Sampai sekarang ada parut tu kat lutut aku.


Ini gambar Darjah 3 (Cikgu Abdullah). Aku..? No.2 dari kiri, depan sekali.

3. Masa aku jadi Pengawas, ada hari kena jaga Makanan Tambahan kat kantin. Seronok, sebab boleh keluar kelas awal dari biasa. Ha ha ha. Makanan Tambahan ni untuk budak-budak yang kurang berkemampuan. Selalunya ada nasi atau mi goreng dan susu kotak. Mana yang berlebih tu...Pengawas la dapat. Tak reti-reti.

4. Aku pernah 'terpeluk' sorang budak lelaki sebab terlalu gembira bila sekolah aku menang dalam satu pertandingan persembahan. Pergh! Malu giler aku masa tu. Aku ingatkan dia kawan pompuan aku, yang juga berambut pendek. Dah la tu...masa tu bebudak memang dok 'kena'kan aku dengan member neh. Hmmm...lepas dari insiden tu, dia pun menjauhkan diri dari aku. Malu ke, marah ke, aku pun tak tau. Padahal sebelum tu kitorang berkawan baik. Aku rasa sedih gak la.

Ini gambar Darjah 4 (Cikgu Shahrir). Cikgu ni pun best juga...dia ajar BM. Aku...still no.2 dari kiri, kat depan. Member aku Tan Chee Koon tu, baris depan no.2 dari kanan.

5. Masa Darjah 5, kena 'drill' dek Guru Besar masa tu - Tn. Hj. Zakaria, untuk attend kelas tambahan Matematik setiap hari Sabtu. Dia yang ajar. Tension betul! Tiapkali dia masuk kelas mesti dia buat 'spot quiz' congak. Tapi dalam bengap-bengap tu aku dapat jugalah jawab soalan dia. Satu hari tu, tak alih-alih dia panggil aku ke depan. Dia marah aku bercakap masa dia mengajar. Padahal aku dok marah budak yang duduk belakang aku sebab budak tu dok ganggu tumpuan aku. Bengang la jugak masa tu...kena rotan selepuk kat tapak tangan, depan kelas. Bengang jugak sebab budak tu tak kena!

Tapi yang bagusnya, tahun tu la paling ramai student score 5A. Dan semuanya kawan-kawan baik aku belaka. Sadly, aku kantoi subjek Sains...dapat la 4A1B. Tahun sebelum tu, sorang je student yang dapat 5A. Abang aku lak tu. Dalam tahun tu Guru Besar buat pengumuman tentang kejayaan Abang masa perbarisan, dia siap cakap "Kita harap tahun hadapan, adik dia pulak akan mencapai kejayaan yang sama". Malu giler aku dibuatnya bila tahun depan tu aku kantoi. Hu hu hu.

8 orang yang dapat 5A...semua ni kawan baik aku belaka. Tu yang ralat, sebab aku kantoi.

6. Kawan baik aku, namanya Fan Yee Kwan, cedera kat punggung kena gigit dek anjing kesayangan dia. Macamana boleh jadi, aku pun tak tau. Yee Kwan ni cantik budaknya...rambut dia ala-ala blond & curly gitu. Bila kena gigit dek anjing dia tu, selalu dia kena duduk atas kusyen, sebab tak leh nak duduk atas bangku kayu tu.

7. Ada sorang Cikgu hensem yang masih bujang mengajar kat situ...namanya Cikgu Ismail. Dan sesuai dengan nama dia, Cikgu ni memang selalu tersenyum (Smail-ling). Aku suka Cikgu tu. Nak-nak pulak masa aku dah nak blah dari sekolah tu dia sign buku autograf aku dengan "Ida yang tersayang"...seronok giler aku dibuatnya. Terharu pun ada.

8. Hari terakhir aku bersekolah di situ...baru sebulan naik Darjah 6. Sebab mak & ayah aku pindah ke Raub. Aku kena buat ucapan sket masa dalam kelas. Tapi aku rasa aku tak cakap banyak sebab aku sedih nak tinggalkan kawan-kawan yang dah lama bersama. Masa tu guru kelas aku...Cikgu Ismail tu la.

Baru-baru ni aku jumpa balik kawan-kawan lama aku tu, termasuklah member yang aku terpeluk tu. Thanks to Facebook!


Gambar lama ni aku dapat dari blog SRC. Yang tengah tu Mr. Gurmukh Singh, Guru Besar masa tu. Guru Penolong Kanan yang pakai spek hitam sebelah kiri tu namanya Mr. Patrick Fernando, merangkap Guru Disiplin. Tak pernah tak nampak dia pegang rotan. Cikgu Ismail tu no. 4 dari kanan, baris belakang sekali...sebelah Cigku Shahrir.

Bersambung...

Akan Datang : Sek Rendah Perempuan Methodist

No comments: