Tuesday 13 July 2010

Pelajaran (Education) - Bhg. 3

Ini gambar Darjah 6 Mawar. Ada pangkah, ada bulat tu, biasalah. Adat budak baru...ada member yang dia suka, ada yang tak berapa suka. Tapi sekarang ni semua jadi member baik aku belaka.


Lepas aku bertukar dari Sek Rendah Clifford, aku dimasukkan ke Sekolah Rendah Perempuan Methodist aka Methodist Girls' School (MGS) kat Jalan Cheroh, Raub. Masa tu kitorang tinggal kat Dong. Tapi sebab mak aku pun mengajar kat sini...so aku pun kenalah belajar kat sini. Walhal sebelum-sebelum tu tak pernah pun aku belajar di sekolah yang sama ngan mak aku (except of course, sekolah tumpang tu la). So selalunya aku kena bangun awal pagi untuk naik van. Dalam perjalanan tu sempat le membuta lagi. Heh.

Adatlah, bila jadi 'budak baru' penerimaan orang lain tu ada yang okay, ada yang tak okay. Aku dimasukkan ke Darjah 6 Mawar. Aku dah lupa nama Guru Kelas aku masa tu...yang pakai baju pink dalam gambar tu. Dia ngajar English tapi garangnya mak ai...tak sah kalau dia tak terjerit-jerit dalam kelas, marah budak. Mak aku ngajar Geografi. Tapi tak pernah nak bagi peluang aku jawab soklan. Sedih la jugak kan...nak tunjuk terer kat mak, tapi tak diberi peluang.

Beberapa kenangan aku belajar kat sini

1. Pertama kali belajar kat sekolah 'all girls'. But it was cool, actually.

2. Itulah kali pertama mak aku mengajar aku. Dan juga kali terakhir, sebab lepas tu aku dah naik sekolah menengah.

3. Masa nak kena cucuk cacar, aku 'terlepas' sebab aku demam. He he. Sib baik gak la mak aku ada masa tu. Dia yang bagitau nurse tu aku tengah demam. Tapi yang tak larat tu...terpaksa beratur panjang giler dari bawah bukit naik ke pejabat Guru kat atas bukit. At last tak jadi kena cucuk.

4. Time rehat bebudak Melayu ramai yang makan kat belakang blok sekolah. Selalunya diorang bawak bekal. Kekadang aku menumpang gak la. Tapi satu hari tu aku dengar sorang member ni cakap "Jangan bagi dia. Asyik nak rasa kita punya je, dia tak pernah pun nak bawak". Bukan aku tak pernah bawak bekal dan kalau aku bawak mesti aku share gak dengan diorang. Mentang-mentang ler aku budak baru... Sejak tu aku dah tak join diorang lagi. Aku pegi la makan kat kantin walaupun kantin tu diuruskan oleh seorang Cina. Mi kari dia sedap gak! Hmm...

5. Bila ada sukan waktu petang, aku selalu ketinggalan van. Sebab van tu ambik budak dari sekolah-sekolah lain gak. Last trip pukul 6 petang. Kalau sukan habis lepas pukul 6, aku terpaksalah pegi lepak kat bilik mak sedara aku yang jaga kantin di Sekolah Tengku Kudin. Lepas Maghrib mak aku datang ambik. Kekadang aku ge rumah mak sedara aku sorang lagi kat Taman Muhibbah. So, ada masa melilau gak la mak ayah aku mencari. Anak dara sorang weh...sapa tak risau, kan?

6. Dalam van sekolah tu ada dua orang adik-beradik lelaki dari sekolah lain. Aku suka kat si abang. Satu hari tu aku tulis surat nak berkenalan, aku tampal kat dinding van tempat mamat tu selalu duduk. Sekali dia tak nampaklah surat tu... Tauke van tu yang jumpa! Esok tu Tauke tu tanya aku. Malu jugak seyyy... Yang bagusnya, dia tak tanya aku depan bebudak lain. Fuhh!! Legaaa... Tapi hasrat aku nak berkenalan tu terkubur gitu je la. Bebaru ni 'jumpa' balik mamat tu dalam Facebook. Hmm...Facebook lagi.

7. Berlakon jadik seorang peminta sedekah (Beggar) dalam satu pementasan Bahasa Inggeris. Aku ambik kain batik mak aku...aku tampal-tampal dengan kain lain-lain untuk jadikan dia compang-camping. Glamer ler keh sekejap, weh.

Bersambung...

Akan Datang : Sekolah Menengah Perempuan Methodist (Crazy Time!!)

1 comment:

zuevamp said...

...was ecxited bila nampak gambar2 MGS Raub ni....cikgu2 tu, kalau tak silap dari kiri tu Cikgu Hasnah, Cikgu Rogayah, Cikgu Asmah, Cikgu...(tak berapa kenal cikgu ni..), Mrs Jeyarajasingam, Mrs L. Mogarajah dan Cikgu Lin Fah....