Thursday 29 April 2010

Satu Perjalanan Yang Sukar

Dah banyak kali dengar orang kata "things happen for a reason" (sesuatu tu berlaku ada sebabnya) so kita ni kena lupakan dan teruskan hidup. Kalaulah nak melupakan tu senang macam yang dikata...tak adalah orang yang sakit jiwa & mental dalam dunia ni.

Memanglah, sebagai seorang Islam kita WAJIB percaya pada Qada' & Qadar. Kita juga WAJIB percaya pada Takdir. Tapi kita ni manusia je apa... Bukan senang nak terima especially kalau hati dan perasaan kita tu dah terluka dalam giler. Tambah pulak benda tu yang bertahun2 berlalu tetiba je muncul semula. Ibarat kata orang "luka lama berdarah kembali". Kalau boleh ambik Handyplas tampal pada luka tu, senanglah cerita...uuuu...memang senang.

Tapi ada dua perkara je yang aku pikirkan skang ni:
1. Aku boleh teruskan menjeruk hati dan perasaan sampai aku jatuh sakit & mati dengan kedukaan ni;
2. Aku bangkit, teruskan hidup sampai aku berjaya supaya aku dapatkan buktikan yang aku boleh hidup dengan kedukaan ini.

Sebagai seorang yang rasional, aku akan ambil langkah yang ke-2. Aku harap dan doakan semoga Allah SWT akan memberi aku kekuatan untuk aku menyembuhkan hati aku ni dari segala kesedihan dan kedukaan.